NATURA

Passejada pels Camins de Ronda del litoral català – De Port Bou a Alcanar

Mapa del GR92 al seu pas per Catalunya

Des de Port Bou a la Costa Brava fins a Les Cases d’Alcanar al Montsià, tot el litoral català està seguit per una sèrie de Camins de Ronda, amb paisatges molt diferents, a la Costa Brava trobem grans penya-segats i boscos i a la Costa Daurada un territori més pla amb dunes i boscos de matolls.

Es diuen Camins de Ronda, perquè antigament els guàrdies o patrulles feien rondes per ells, vigilant el contraban, els pirates i el trànsit d’embarcacions.

Actualment són camins per fer senderisme, anar en bicicleta, amb família o acompanyats d’una mascota, amb unes vistes espectaculars, per una banda els boscos i a l’altre el nostre espectacular Mar Mediterrani.

El GR92 és el Camí de Ronda del Mediterrani, passa per Catalunya, València, Múrcia i continua per Andalusia. Forma part del sender europeu E-10 que va del Mar Bàltic al Mar Mediterrani.

El tram català té un total de 561 quilòmetres, sent Girona la província que té més quilòmetres d’aquest camí, amb paisatges boscosos que se suavitzen a mesura que van entrant a la costa barcelonina i tarragonina.

De Port Bou surt el camí més al nord que arriba fins al Port de la Selva, amb grans penya-segats i unes vistes a les cales rocoses de la zona i els boscos de pins del Parc Natural del Cap de Creus. Des d’ell podem admirar la badia de Cadaqués, el Golf de Roses, les illes Medes, l’Estartit, etc.

Cadaqués

Abans d’arribar a l’Escala podem desviar-nos per visitar les ruïnes d’Empúries i després tornant al camí arribem a Tamariu, Llafranc i per fi la terra de les havaneres, Calella de Palafrugell, des d’on surt un altre camí que baixa fins a Palamós, Sant Antoni de Calonge i Platja d’Aro.

Calella de Palafrugell

Abans d’arribar a S’Agaró, des de Sant Feliu de Guíxols surt un altre tram del camí que ens porta fins al sud de la Costa Brava, passant per Tossa de mar, Lloret i Blanes, on deixem la província gironina per entrar a Barcelona.

Lloret de Mar

Un cop a la comarca del Maresme dins la província de Barcelona, ens trobem amb Calella de la Costa i Sant Pol de Mar. Més avall, deixa la costa per endinsar-se al massís del Montnegre i el Corredor fins a arribar a Santa Coloma de Gramenet, travessa el Besòs i voreja Barcelona per la serra de Collserola.

En canvi si volem continuar per la costa, tenim l”opció de fer una passejada pel que eren antigament els camins Rals. Quan es va construir la Nacional II i la via del tren, paral·leles a la costa, es van fer aprofitant la ruta d’aquests camins, així que podem anar per la vora del mar, encara que no es pot dir que sigui un camí de Ronda, ja que passejarem per poblacions, platges i passeigs marítims.

Un cop deixem la ciutat de Barcelona, ens endinsem en la comarca del Garraf, tornem al camí de Ronda que ens porta de Sitges a Vilanova i la Geltrú, passem per les costes del Garraf, un territori també rocós però diferent del de la Costa Brava.

El Garraf

Seguint cap al sud, arribem a la província de Tarragona, amb trams per la Costa Daurada, passem per Tarragona, Altafulla i ens endinsem a les Terres de l’Ebre, des de l’Ametlla de Mar fins a Les Cases d’Alcanar, anem rodejant tot el litoral i podrem veure el Parc Natural del Delta de l’Ebre.