Visites gratuïtes per celebrar el 150 aniversari del Port de Barcelona – Un recorregut per la seva història. 


Amb motiu del 150 aniversari de la constitució de l’actual Port de Barcelona s’oferiran visites per donar a conèixer la trajectòria del Port durant aquests anys, així com altres actes i activitats.

Entre els més destacats que s’oferiran al llarg d’aquest any, figuren un concert obert al nou passeig del Trencaones que es farà el mes de juliol, un acte institucional al Palau de la Música, passejades gratuïtes a bord de “Las Golondrinas“, una exposició al Museu d’Història de Barcelona o la publicació d’un llibre sobre la història del Port de Barcelona.

Història del Port de Barcelona

En els seus inicis el port de Barcelona estava situat on ara és el barri de Poble Sec, sota la muntanya de Montjuïc. Aquella zona presentava greus dificultats per l’atracament dels vaixells, ja que els grans bancs de sorra dificultaven l’accés de les embarcacions al port i per tant l’arribada de mercaderies.

Durant l’època de dominació dels romans, van fer un port pels militars romans a la nova Barcino, situat en les proximitats del Mont Tàber. El Mont Tàber era un turó que hi havia al barri Gòtic, actualment no es fa visible per les construccions, però si ens fixem, alguns carrers del gòtic tenen un pendent considerable.

En aquesta zona de l’antiga Barcino no es donava el problema dels bancs de sorra, ja que hi ha una falla tectònica que impedeix la seva formació, facilitant així l’entrada d’embarcacions grans per descarregar les mercaderies i així l’antic port de Poble Sec va anar quedant en desús.

Amb el pas del temps el tràfic de mercaderies cada dia era més gran i el port es va anant fent petit. L’any 1477, sota el regnat d’Alfons el Magnànim, es va iniciar la construcció d’un moll i un dic en l’Illa de Maians, l’actual Barceloneta. Eren el moll de la Santa Creu i el dic de l’Est, amb aquestes obres l’illa de Maians va quedar unida a la ciutat, guanyant-li terreny al mar.

Amb la Revolució Industrial el Port va tornar a quedar petit, les embarcacions cada dia eren més grans i de més calat, s’havia de fer alguna cosa perquè poguessin atracar i no quedar desplaçats del mercat marítim de l’època.

Va ser l’11 de desembre de 1868 quan el Ministeri de Foment va donar el vistiplau a la creació de la Junta d’Obres del Port i en la primera reunió es va aprovar la creació d’un moll transversal, el moll de Barcelona, inaugurat el 5 de febrer de 1869 i del que avui celebrem el seu 150 aniversari.

Durant el segle XX es van fer nous molls, es van modernitzar les instal·lacions, es va construir el trencaones, l’any 1931 es construeix el telefèric que connecta el port amb Montjuïc, etc., un segle en plena expansió del Port de Barcelona, només paralitzat per les dues guerres mundials i la guerra civil espanyola.

L’última gran transformació va ser a conseqüència de la celebració dels Jocs Olímpics a la ciutat, l’any 1992, gràcies a ells Barcelona es va obrir totalment al mar.

A la zona del port es van fer grans construccions com el Maremàgnum, l’Aquàrium, el World Trade Center, un pont entre el moll i el portal de la pau, l’hotel Vela i darrerament el nou passeig del Trencaones.

Per la zona del Llobregat es va ampliar fins a arribar al Prat ubicant en aquest espai la Terminal de Contenidors i continua ampliant-se tant la zona de mercaderies com les terminals de creuers en les proximitats del trencaones.

Actualment és el port de l’Europa Occidental que més creix amb un augment del 15% en el tràfic de contenidors l’any passat i el primer d’Europa en passatgers de creuers.

Quina és la teva reacció

M'encanta M'encanta
20
M'encanta
Em diverteix Em diverteix
0
Em diverteix
M'agrada M'agrada
4
M'agrada
m'entristeix m'entristeix
0
m'entristeix
M'interesa M'interesa
14
M'interesa
Em fascina Em fascina
7
Em fascina

Comentaris 2

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Més CIUTATS

No et perdis