El primer cotxe de motor de la Península el va construir un enginyer català.

Rèplica del “Bonet” exposat al Museu d’Història d’Automoció de Salamanca.

El primer cotxe que es va passejar pels carrers de la Península Ibèrica va ser obra d’un enginyer industrial de Valls (Tarragona).

Francesc Bonet i Dalmau (1840-1898) era un industrial del sector tèxtil amb una fàbrica al carrer Diputació de Barcelona. Era tan apassionat a l’òpera que fins i tot va construir una sala a la seva fàbrica per provar nous cantants.

 

L’any 1889 amb motiu de L’Exposició Universal de París va viatjar a la capital francesa, era el començament de la Revolució Industrial i en ella es presentaven els grans avanços del moment. Quan visita el pavelló del petroli observa que entre els automòbils a vapor hi ha un a motor de benzina, el Benz.

Alguna cosa li devia passar pel cap abans de sortir de París, ja que es porta un motor d’explosió Daimler d’un cavall de potència a la maleta. Només arribar a Barcelona es posa a dibuixar els plànols del que seria el primer vehicle de motor de tota la Península i un dels primers d’Europa.

Plànols del “Bonet”

En principi el vehicle que va dissenyar Francesc Bonet havia de ser de quatre rodes però per dificultats tècniques va acabar sent un tricicle de tres rodes i a finals d’aquell any 1889 demana la patent, que li concedeixen per a vint anys.

Bonet construeix el cotxe i es passeja en ell pel Passeig de Gràcia, amb gran admiració i una mica de por de la gent que es paraven a mirar com podia funcionar un cotxe sense cavalls. El cotxe va acabar sent conegut com el “Bonet” i el seu propietari com “L’home del cotxe sense cavalls”.

 

A partir d’aquell moment se sap poc més de Francesc Bonet i el seu cotxe, com quina era la seva intenció en patentar l’invent si després no volia construir més exemplars, potser tan sols ho va fer com a hobby i una joguina més o no va tenir temps de fer-ho, ja que nou anys després del seu gran invent va morir amb tan sols 58 anys.

Frances Bonet i uns amics damunt el seu cotxe.

El “Bonet” original no es va trobar mai, però Salvador Claret i Naspleda (1909-1984), un mecànic, hostaler i un gran col·leccionista de cotxes va fer una rèplica que avui en dia es pot contemplar a CASC, Col·lecció d’Automòbils Salvador Claret a Sils. Una altra rèplica està al Museu d’Història d’Automoció de Salamanca.

Si la Ciutat Comtal pot presumir d’haver estat la primera que va veure circular pels seus carrers el primer vehicle de motor, també pot tenir l’orgull d’acollir la primera fàbrica de cotxes de tot l’Estat.

Just el mateix any en què va morir Francesc Bonet, Emilio de la Cuadra Albiol (1859-1930), un militar valencià, amb les mateixes inquietuds que Bonet i que com ell va visitar l’Exposició Universal de París de 1889, va crear la “Compañía General de CochesAutomóviles Emilio de la Cuadra amb seu al carrer Diputació amb Passeig de Sant Joan.

En ple Eixample Dret va començar a fabricar automòbils amb motor elèctric alimentat per bateries i acumuladors, però a conseqüència de la poca autonomia que oferien les bateries en aquells anys, es va veure obligat a canviar als motors d’explosió, així que també podem dir que Barcelona té el privilegi d’haver construït el primer vehicle elèctric de tot l’Estat.

Tags: Primer cotxe

Notícies semblants: