Fa 160 anys que va sortir del port de Barcelona l’Ictíneo II, el primer submarí a motor, creat pel català Narcís Monturiol Estarriol. Era el 2 d’octubre de 1864. Anys abans Narcís Monturiol, un enginyer de Figueres, havia fet un altre prototip de submergible, l’Ictíneo I, dedicat a la pesca del corall, però aquest no era a motor, les seves hèlixs eren accionades a mà per 12 tripulants.
L’Ictíneo II era més gran, mesurava 17 metres d’eslora, 3 de mànega i 3,5 d’alçada, amb capacitat per a 20 tripulants i es podia submergir fins a 30 metres de profunditat. En el seu primer viatge va està set hores i mitja sota l’aigua. Va ser considerat el primer submarí a motor, ja que altres embarcacions similars de l’època com l’USS Aligator o el CSS Hunley, eren de tracció humana.
Malgrat la negativa del govern a finançar els projectes de Narcís Monturiol, argumentant que no tenien cap utilitat pública, no va tenir problemes per trobar finançament privat de la burgesia catalana i el món de la cultura i l’art per construir els dos submergibles.
A conseqüència de la poca visió de futur que tenia la societat d’aquells temps, aviat li van tallar el finançament per continuar treballant, no va poder patentar mai el seu invent i abocat a la ruïna, l’Ictíneo II va ser embargat pels seus creditors i va acabar venut per ferralla, l’any 1868.
Però la societat catalana no va voler deixar aquesta història en l’oblit i es va fer una rèplica de l’Ictíneo II que va estar molts anys al port de Barcelona fins que l’any 2010 la van retirar per restaurar-la i de moment encara no ha tornat al seu lloc.
Narcís Monturiol va morir l’any 1885 a Sant Martí de Provençals un municipi llavors no annexionat a Barcelona, totalment en la ruïna i oblidat per la societat catalana. Van haver de passar uns quants anys perquè se li reconegués la seva obra.
Figueres, la seva població natal, li va dedicar un monument a la Rambla i Barcelona a la cruïlla de l’avinguda Diagonal amb el carrer Girona. La seva làpida al Cementiri de Poblenou de Barcelona també ens recorda la seva obra.