Algun aspecte positiu havia de tenir el Covid-19 i és que ha fet baixar el nivell de contaminació de totes les ciutats a mínims històrics.
L’efecte del confinament decretat pel govern ha fet reduir notablement la circulació de vehicles i això s’ha traduït en una baixada dràstica de la contaminació. Segons dades de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica, el diumenge passat la ciutat de Barcelona va registrar el nivell mitjà de NO2 més baix d’ençà que tenim dades.
Arreu de Catalunya les dades ens mostren que la contaminació ha baixat entre un 50% i un 80% amb relació a les dades registrades fa dues setmanes.
Un benefici temporal que s’ha produït a tot el món, el confinament a la Xina ha reduït un 25% les emissions de diòxid de carboni, gràcies a l’aturada econòmica del país. A Nova York tan sols s’ha reduït entre un 5% i un 10%. Pensem en els milers de vols, creuers i vehicles terrestres han vist aturada la seva activitat.
Malgrat que és l’únic vessant positiu que té aquesta pandèmia d’abast mundial, no ens hem de fer moltes il·lusions, tot depèn com reaccionarem quan s’aixequi el confinament, tornarem als nostres costums normals o haurem après alguna cosa d’aquesta lliçó que ens ha donat la vida, per exemple no fer grans viatges i gaudir una mica més d’unes vacances tranquil·les en llocs propers, continuarem circulant en cotxe quan podem fer-ho en transport públic, farem un consum més responsable i sostenible?, el temps ens ho dirà.
Si el confinament dura entre un o dos mesos, aquesta baixada de la contaminació no serà tan perceptible en el còmput anual, s’estima que si tornem al ritme de vida que teníem abans del Coronavirus, potser només s’hi haurà reduït entre un 3% i un 5%. La reducció d’un 25% d’emissions durant dues setmanes provocaria només una disminució de l’1% anual.