Denuncien que en un restaurant de Castelló es neguen a servir-los si no demanen en castellà.

Segons ha denunciat el mateix perjudicat, denúncia que recull Plataforma per la llengua, diumenge passat, Rafa Simó, un veí de Xàtiva acompanyat de la seva família es va decidir a anar a dinar al Restaurant el Suquet de Rap al Grao de Castelló, on no van voler atendre’l per parlar valencià.

Només seure a la taula s’acosta la cambrera i els hi pregunta que volen, en Rafa els parlà en valencià i la cambrera es va negar a atendre’ls si no li parlaven en castellà. Segons declaracions de Rafa Simó a l’ARA, “va venir de males maneres i amb una actitud prepotent, bufant com indignada per escoltar-nos en valencià”.

Quan els comensals van demanar el llibre de reclamacions per reflectir la denúncia del que els havia passat, es va dirigir a ells l’encarregat que els va repetir que si no parlaven en castellà, no els atendrien amenaçant-los de trucar a la policia del port. Les paraules exactes segons Rafa Simó van ser:

“A  me parece muy bien que quieras hablar en tu dialectopero esto es Españay si quieres que te sirvamoslo haces en castellano“.

Quan va arribar la policia portuària, segons Simó, els agents els van retreure als professionals del restaurant el fet que no deixessin fer la reclamació en valencià i no els va agradar gaire que els cridessin per un fet així.

Plataforma per la llengua s’ha fet ressò de la notícia i ha ofert a Rafa Simó el seu assessorament en la denúncia interposada pel client davant l’Oficina de Drets Lingüístics de la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Consum, per incompliment de la normativa que estableix que els usuaris tenen el dret de ser atesos en qualsevol de les llengües oficials de la comunitat.

Com tot a la vida, té dues cares o dues versions, segons publica el Restaurant El Suquet de Rap en la seva pàgina de Facebook, la cambrera que els va atendre és de Madrid i no entén el català, cosa que no té massa explicació, no entén el valencià o no el vol escoltar?, perquè sentir: paella, aigua, cervesa, etc. no és tan diferent del castellà, potser volia que li demanessin “un suquete de rape“.

Foto: Facebook Suquet de Rap

Segons el comunicat que publiquen, el gerent és estranger i tampoc entén el valencià, asseguren que tots dos els van demanar als clients amablement que parlessin en castellà, mentre els clients van contestar de males formes.

Més enllà de qui té raó en aquest cas, el que sí que tenen obligació tots els establiments és respectar el dret dels consumidors i usuaris a ser atesos en la seva llengua si aquesta és llengua oficial i si no ho poden garantir que no obrin establiments on no coneixen la llengua o que agafin personal del territori. De la mateixa manera que molts restaurants de les zones de turisme, demanen que el personal parli anglès per atendre als turistes, que demanin personal que parli la llengua de la comunitat.

Tags: català

Notícies semblants: