Les Espardenyes catalanes que triomfen a tot el món, des de Mèxic a Aràbia Saudita.

Foto: Facebook Toni Pons – @toniponsofficial · Sabateria

Toni Pons és una marca de sabates produïdes a Catalunya des de fa 75 anys i que actualment ha posat de moda les espardenyes catalanes arreu del món, des de Mèxic fins a Malàisia, passant per Aràbia Saudita.

Per trobar els orígens de Toni Pons ens hem de remuntar als anys 20 del segle passat. El pare del fundador era el barber d’un petit poble de la Selva, Osor. Com entre setmana no tenien gaire feina, havien de buscar-se una altra tasca suplementària. En aquells temps era força normal que els barbers aprofitessin les hores en què no tenien clients per cosir espardenyes per guanyar alguns diners extres. Lluís Pons i la seva dona van obrir una botiga de queviures on també venien les espardenyes que feien en les hores extres. Tot el poble coneixia el taller Can Lluís Espardenyer.

L’any 1946 el seu fill, Antoni Pons Parramon decideix mecanitzar el taller i es traslladen a un local més gran, dins del mateix poble d’Osor. Allà comença el seu recorregut l’empresa i la marca Toni Pons que ara fa la volta al món. Comencen a elaborar artesanalment el calçat més popular d’aquells temps: les espardenyes de jute i goma i les botes de pell. Cap als anys 60/70 entra a l’empresa la segona generació de Pons que coincideix amb el trasllat de la seu des d’Osor a Girona i comença l’expansió de l’empresa. Primer s’introdueixen, amb gran èxit, en el mercat francès.

Amb l’arribada del nou segle s’incorpora la tercera generació de la família de sabaters, l’actual responsable de l’empresa, Jordi Pons. Continuen amb l’expansió, actualitzant la marca, des del logotip fins a dividir per seccions les col·leccions de sabates i obrint botigues als principals eixos comercials de les grans ciutats.

Foto: Facebook Toni Pons – @toniponsofficial · Sabateria

Actualment tenen botigues pròpies repartides per tot el món, destacant Aràbia Saudita amb cinc establiments, Mèxic amb quatre i estar presents en països com Malàisia. Això sumat als més de 4.000 punts de venda dels seus productes en una cinquantena de països, fa que la tradicional espardenya catalana, que tant li agradava a Salvador Dalí, hagi arribat a tot el món.

La darrera etapa d’expansió de Toni Pons passa per la introducció en el món digital, obrint l’any 2018 la seva botiga en línia i inaugurant a Girona una nova seu per la logística amb una superfície de 3.000 m².

D’aquell petit taller d’espardenyes dels anys 20 a Osor han passat a fabricar tota mena de calçat, L’any 2019 van facturar 17 milions d’euros, l’any 2020 per culpa de la pandèmia de la Covid-19 com moltes empreses, van baixar a 14 milions, però aquest any sembla que s’estan recuperant. Un producte català exportat a tot el món.

També us pot interessar:

Una empresa catalana posa de moda les espardenyes als Estats Units (12.09.2020)

Tags: Espardenyes

Notícies semblants: