L’Antiga fàbrica de Ciment de Castellar de N’Hug serà rehabilitada i tindrà nous recorreguts. Coneix la seva història


Foto: Generalitat de Catalunya – gencat.cat

El Museu del Ciment de Castellar de N’Hug rep una injecció d’1,7 milions d’euros del fons Next Generation, Feder i de la Generalitat, propietària de l’equipament, per tal de rehabilitar l’antiga fàbrica de ciment, ampliar el seu recorregut visitable i fer un gran mirador just davant la pedrera on treien el ciment.

Asland va tancar la fàbrica l’any 1975 i des de llavors va quedar abandonada i espoliada. Amb aquesta inversió es podrà reparar part de la fàbrica que s’havia ensorrat i doblar el recorregut visitable per l’edifici dissenyat als Estats Units en forma de cascada. També es preveu deixar a l’aire lliure la part de la fàbrica enfonsada perquè en un futur serveixi com a plaça on poder fer actes o concerts.

Història de la Fàbrica de Ciment de Castellar de N’Hug

Per trobar els orígens de la cimentera ens hem de remuntar a l’any 1901, quan Eusebi Güell, mecenes d’Antoni Gaudí va fundar a Barcelona amb altres socis la ‘Compañía General de Asfaltos y Portland, SA’, que tots hem conegut com a Asland. Aquell mateix any es van iniciar les obres de construcció de la fàbrica al Clot del Moro pertanyent al municipi de Castellar de N’Hug.

Dissenyada als Estats Units en forma de cascada, es va construir amb la característica pedra calcària de la zona de color vermell, una estructura metàl·lica i les voltes fetes amb ciment Portland.

Com moltes de les colònies industrials sobretot tèxtils que hi havia en aquells anys a Catalunya, Eusebi Güell va voler dotar a la fàbrica d’una sèrie de serveis, un gran xalet on s’allotjaven els directius de l’empresa i convidats, residències pels treballadors amb una escola per als seus fills i una caserna de la guàrdia civil.

Després de les dificultats per fer arribar la maquinària per les obres i pel funcionament la fàbrica per aquells camins de carro que hi havia per arribar al Clot del Moro, quan aquesta va començar a produir ciment, el problema era com transportar-lo fins a un lloc accessible per poder distribuir-lo als diferents mercats.

Foto: Museu del Ciment – museuciment.cat

Per fer arribar tota la maquinària, l’any 1902 van obrir una línia de ferrocarril de vapor arribat directament de Califòrnia, recordem que Eusebi Güell, un destacat membre de la burgesia catalana de l’època, tenia molts contactes amb grans empreses i bancs, tant d’aquí com de l’altre costat de l’Atlàntic. Aquest primer ‘locomòbil’ feia el trajecte entre la fàbrica i Olvan en 10 hores, trajecte que avui en dia fem amb poc més de mitja hora. Després va servir per transportar el ciment fins a Guardiola de Berguedà on l’any 1904 va arribar el ferrocarril.

Es va fer la carretera des de la Pobla de Lillet fins al Clot del Moro i un altre tren per transportar els sacs de ciment fins a Guardiola de Berguedà, el conegut com el ‘carrilet’, que anys més tard també acceptava passatgers que volien visitar la zona de l’Alt Berguedà. A principis del segle passat el tren des de Barcelona arribava a Berga, cosa que va facilitar la migració de gent de la ciutat per treballar a la cimentera. Sembla mentida que una comarca que fa cent anys tenia tren avui no disposi de cap ferrocarril.

L’any 1975 la fàbrica de ciment en la que treballaven un miler de persones, va tancar definitivament. L’any 1996 els propietaris de l’empresa LafargeAsland, van vendre les instal·lacions a la Generalitat de Catalunya per un preu simbòlic de 498.000 pessetes (uns 3.000 euros). L’any 2005 tant la fàbrica com el seu entorn van ser declarats bé cultural d’interès nacional.

Actualment, el ferrocarril que feien servir per transportar el ciment, fa un recorregut turístic que passa per quatre estacions: La Pobla de Lillet, la Pobla Centre, Jardins Artigas i Museu del Ciment-Castellar de n’Hug. Si voleu fer una visita, podeu consultar horaris, tarifes i reservar 👉 aquí. Precisament aquest diumenge s’inicia la temporada fins al 21 de novembre.

Us deixem amb una visita virtual a l’Antiga fàbrica de Ciment de Castellar de N’Hug.

 

I amb un recorregut en el Tren del Ciment