Sabeu quina va ser la primera autopista de peatge de tot l’Estat?


Encara durant la dictadura franquista es va desenvolupar el projecte per fer una autopista des de Barcelona fins a La Junquera, contemplat en un decret llei del juliol del 1966. En un primer pas es va construir el tram des de la plaça de les Glòries de Barcelona fins a Badalona, més tard es va allargar fins a Montgat i un any després, el 2 de juliol del 1969 s’inaugurava el tram entre Montgat i Mataró, amb la peculiaritat que aquest últim tram seria de pagament.

En aquells temps també es va fer l’autopista entre l’avinguda Diagonal i Molins de Rei, però el servei era gratuït com el tram entre Barcelona i Montgat. El tram entre Montgat i Mataró es va convertir en la primera autopista de pagament de tot l’Estat, l’actual C-32 coneguda com l’autopista del Maresme.

El govern va atorgar la concessió a ACESA (actualment forma part d’Abertis) per un període de 35 anys, però més lluny d’acabar el 2004 quan vencia el contracte de concessió, aquest es va ampliar fins al 31 d’agost de l’any passat. El preu en els primers anys de peatge era de 15, 20 o 25 pessetes en funció del tram recorregut.

L’any 1994 es van fer les rondes de circumval·lació de Mataró i el tram Mataró fins a Palafolls. L’any 2010 es va allargar fins a Tordera. El tram final d’aquesta autopista fins a la Junquera no es va arribar a realitzar, encara que el projecte era que empalmes amb l’AP7 a Girona.

La primera autopista d’Espanya es va construir entre Madrid i València inaugurant-se el 5 de desembre del 1964, en aquest cas gratuïta. Es considera que la primera autopista del tot el món es va inaugurar l’any 1921 a Itàlia, l’anomenada ‘l’Autostrada dei Laghi‘, que unia les ciutats de Milà i Varese, i per això podríem dir que les autopistes són un invent italià.

Espanya és el quart país del món amb més quilòmetres d’autopista per extensió de territori, més de 15.000 km d’aquestes vies distribuïdes per tot el país. El primer és la Xina, després els Estats Units seguit de Mèxic.

Un cas curiós és el de l’autopista més petita del món amb tan sols un metre, està a Romania i la va construir un empresari com a protesta per la manca d’infraestructures de transport que té la zona de Bucovina d’aquest país, però compleix tots els requisits per ser considerada com autopista.