El govern espanyol dona llum verda per licitar l’ampliació de l’estació de Sants així com canviar el nom, afegint el de la cantant d’òpera Montserrat Caballé, passant a ser: Barcelona Sants – Montserrat Caballé. Fa mesos l’entitat pública de gestió de les línies de ferrocarrils espanyoles Adif, va fer públic el projecte de remodelació de l’Estació de Sants de Barcelona i el seu entorn. Adif Alta Velocitat (AV) ha dissenyat un projecte molt ambiciós de transformació per a Barcelona-Sants.
Un projecte que aposta per la sostenibilitat no tan sols en les instal·lacions de l’estació sinó també en la reurbanització de la plaça Joan Peiró i la dels Països Catalans que quedarà envoltada d’arbrat, amb zones verdes per a passejar, jugar i gaudir de l’entorn, incloent-hi una zona destinada als ‘skaters‘ i a jocs infantils. Es recuperaran les fonts originals d’aigua de la plaça, desapareixeran els dos carrils de circulació que actualment sempre estan plens de cotxes. El que es pretén és que la plaça i l’estació estiguin unides i crear una connexió amb una zona verda a Provença i l’avinguda de Roma. Dins l’estació es preveu fer una ludoteca, una zona de botigues i un espai destinat a fer esdeveniments culturals.
La nova estació tindrà 14.000 m² de plaques fotovoltaiques a la coberta que generaran uns 3,8 GWh7/any per a autoconsum propi. Els grans patis i les façanes obertes que propicien transparència, estalviaran energia, ja que durant moltes hores del dia, l’estació tindrà il·luminació natural. Els materials emprats en la construcció de la nova estació seran totalment sostenibles. S’estima que quan estigui acabada l’estalvi d’energia es reduirà en un 48%.
Tindrà quatre entrades per les quatre façanes, Numància-Tarragona, Rector Triadó, Dolors Batlle i l’entrada principal per l’avinguda de Roma amb Tarradellas. La superfície total de l’estació es duplicarà fins als 36.000 m². Hi haurà quatre vestíbuls diferenciats, dos per serveis d’Alta Velocitat i dos per Rodalies i una nova zona pel metro.
Tota aquesta remodelació es farà per fases, iniciant la primera a el 2024, la segona el 2026 i segons el previst tot quedarà enllestit el 2029/2030. El finançament anirà a càrrec d’Adif en la part ferroviària que s’estima serà d’uns 400 milions d’euros i de l’Ajuntament de Barcelona en la part d’urbanització de la zona, que de moment no ha transcendit la xifra. Una part del finançament també serà a càrrec de la Unió Europea amb fons NextGenerationEU. Un cop la nova estació entri en funcionament, es preveu que pugui donar servei a 58 milions de passatgers l’any 2030.
🔴Barcelona-Sants se transforma para ser la estación de referencia de la #movilidad de futuro: sostenible, integrada en el nuevo modelo urbano y orientada al ciudadano.
Te contamos más sobre las actuaciones previstas ¡Dentro hilo! 🧶 pic.twitter.com/OSo2KgyZyX
— Adif (@Adif_es) September 16, 2022
Així serà la nova Estació Barcelona-Sants i el seu entorn 👇