Acomiaden una treballadora d’una botiga de Puigcerdà per parlar català


Segons publica Plataforma per la Llengua, la cadena de supermercats Veritas ha acomiadat a una treballadora de la seva botiga de Puigcerdà per parlar en català a dos treballadors de les oficines de l’empresa, que en aquell moment estaven a la botiga fent-se passar per clients. L’entitat defensora de la llengua catalana, ha publicat un àudio en el qual es pot escoltar com l’encarregat reconeix que l’acomiadament ha estat per motius lingüístics: “Vas atendre en català a dos clients d’oficina que et parlaven en castellà”, diu l’encarregat.

Els dos clients i companys de la noia acomiadada es van queixar perquè ella els hi parlava en català quan ells s’havien adreçat a ella en castellà. Amb el suport legal de Plataforma per la Llengua, la treballadora ha presentat una demanda per considerar haver estat discriminada per raó de llengua i demana que l’acomiadament es consideri nul i l’empresa la readmeti i sigui indemnitzada.

La treballadora va rebre una carta de l’empresa comunicant-li que no havia superat el període de prova i que l’acomiadaven, havia entrat a treballar al febrer. Quan va entrar una companya li va dir que li parlés en castellà, ja que encara que l’entenia, el català no li agradava. Ella va continuar parlant en català amb els companys i si algun client no l’entenia, canviava de llengua. Després d’uns dies, l’encarregat va enviar un missatge al grup de WhatsApp dels treballadors dient: “a l’hora de parlar entre companys, farem servir l’idioma que sigui més còmode per a totes dues parts”, i un altre que deia: “a l’hora d’atendre un client, se li ha de respondre en el mateix idioma en què s’està expressant“, si no ho feien així, ho podrien considerar com a falta greu.

Malgrat aquest missatge, la companya a qui no li agrada el català, va continuar parlant en castellà a tots els clients, independentment de la llengua que li parlessin i no va ser acomiadada, tenint en compte que estem parlant de Puigcerdà on la majoria de població parla el català. Els dos companys d’oficina que es van fer passar per clients van voler demostrar que la noia no canviava al castellà. Segons argumenta ella en l’àudio, no va canviar perquè en cap moment li van dir que no l’entenien.

Escoltem la conversa de la noia amb l’encarregat 👇

Tags: català, discriminació

Notícies semblants: