🎉 Gràcia es vesteix de festa: 200 anys de tradició i creativitat veïnal!


Les Festes de Gràcia, o Festa Major de Gràcia, al voltant del dia de la Mare de Déu d’Agost, són una de les celebracions més emblemàtiques de la ciutat de Barcelona. Cada any, al barri de Gràcia, els carrers s’omplen de color, música i activitats que uneixen veïns i visitants en una setmana de festa inoblidable.

🕰️ Una mica d’història

Les Festes de Gràcia tenen el seu origen al segle XIX, quan Gràcia era encara un municipi independent de Barcelona. La primera festa documentada data de 1817, amb una celebració entorn del 15 d’agost, incloent-hi ofici solemne, balls i jocs al carrer, donant origen a la festa d’estiu del barri, i des de llavors s’han convertit en una de les celebracions més emblemàtiques de la ciutat. El seu tret distintiu? Els carrers guarnits, decorats per veïns amb temàtiques creatives que competeixen en un concurs molt esperat.

Gràcia va ser annexionada a Barcelona el 1897, però les festes van continuar com a símbol d’identitat i resistència cultural. De fet, enguany se celebra el 175è aniversari de la “segona independència” de Gràcia. La festa és considerada Festa Tradicional d’Interès Nacional des de 1997 i la seva organització rep la Creu de Sant Jordi (2012) i el Premi Nacional de Cultura (2018).

Festa Major de Gràcia 1933

🌟 Curiositats i llegendes

💠​ Els guarniments dels carrers són el segell distintiu de les Festes de Gràcia: són preparats durant mesos per les comissions de veïns. Alguns carrers tenen més de cent anys de tradició decorativa. Cada any es convoca un concurs de carrers, balcons, portals i aparadors guarnits.

💠​ La llegenda de l’Àliga de Gràcia: diu que el seu ball marca l’inici de la festa, com si despertés l’esperit festiu del barri.

💠​ Els Gegantons i el Lleó de la Vila: són figures icòniques que protagonitzen cercaviles i actes populars.

💠​ La plaça del Sol: es transforma en la “plaça del Folk”, epicentre de música tradicional catalana.

💠​ Els Castellers de la Vila de Gràcia: protagonitzen moments emblemàtics: la Baixada del Pilar, que travessa carrer del Sol fins a la plaça de la Vila, i la gran Diada Castellera, amb colles convidades cada any.

💠​ Elements pintorescos del passat:  els “enramats” amb branques i flors naturals que cobrien els carrers i la màgia de l’envelat (gran carpa per ballar), molt ben descrit en l’obra de Mercè Rodoreda, La plaça del Diamant.

💠​ El correfoc: tanca la festa l’última nit amb diables, bèsties, versots i castell de focs a la plaça de la Vila.

📣 Pregó i protagonistes d’aquest 2025

🔸​ El pregó d’aquest any serà el 14 d’agost, a les 19 h, al balcó de l’Ajuntament del districte de Gràcia, a càrrec de Maria Garganté, escriptora i historiadora de l’art. És autora del llibre Santificaràs les festes, on reflexiona sobre el sentit de la celebració popular.

🔸​ El cartell de la festa ha estat dissenyat per Manuela Serrat Crehuet, que ha volgut capturar l’esperit comunitari i artístic de Gràcia.

​📍​ Els 23 espais guarnits d’aquest 2025.

En total, hi haurà 23 espais guarnits per comissions de festes de veïns i veïnes, que es podran visitar del 15 al 21 d’agost.

📌​ Berga: “Bergatron” – Un guarnit dedicat a la pel·lícula “Tron”.
📌​ Ciudad Real: “Rapinyàpolis” – Un guarnit crític amb l’encariment de l’habitatge i com aquest fet repercuteix en la societat.
📌​ Fraternitat de Baix: “Fraternitat de Baix” – Un homenatge als estius d’infància passats “al poble dels avis”.
📌​ Fraternitat de Dalt: “Fraternia” – Un bosc oníric, ple de personatges de llegenda.
📌​ Jesús: “Cooltura Popular” -Un homenatge a les colles de cultura popular de la Vila de Gràcia.
📌​ Joan Blanques de Baix: “El laboratori del Professor Blanques” – Al laboratori s’ha escampat el caos. Treballant amb la IA, s’han creat robots i criatures estranyes per tot el carrer.
📌​ Joan Blanques de Baix de Tot: “The Beatles JBdbDt” – Un homenatge a la banda britànica, en l’estiu que se celebren els 60 anys del mític concert de The Beatles a Barcelona.
📌​ La Perla: “PerlaAnimaladaClimàtica” – Un reivindicatiu guarnit que reflexiona sobre els efectes del canvi climàtic.
📌​ Llibertat: “Llibertat contra l’imperi” – Un guarnit que et transportarà a l’univers de la Guerra de les Galàxies.
📌​ Lluís Vives: “Els tres porquets” – Un guarnit de la tradicional faula revisada en clau social.
📌​ Mozart: “La Jordina: la rosa de foc” – Una revisió de la llegenda de Sant Jordi en clau feminista.
📌​ Perill: “Arquitectura de la Vida” – Un guarnit on les formes orgàniques i naturals com les cadenes de l’ADN dialoguen amb l’imaginari d’Antoni Gaudí.
📌​ Plaça del Poble Gitano: “Penya Barcelonista Gitana de Gràcia” – Un homenatge a aquesta entitat gitana i culer de la Vila de Gràcia.
📌​ Plaça de la Vila: “La Gràcia que enyorem” – En l’aniversari del 25è any de guarnit consecutiu, la plaça es convertirà en un carrer de Gràcia de fa molts anys. Un homenatge a la Gràcia de botigues tradicionals, prèvia a la globalització i a convertir-se en un referent internacional.
📌​ Plaça del Nord: “Càmping Lavanda” – Un guarnit que reprodueix l’estètica i la programació d’un càmping familiar dels anys vuitanta.
📌​ Plaça Rovira i Trias: “Hale Rovira” – Un poblat hawaià on descobrir la cultura autòctona hawaiana a través dels Mahu.
📌​ Placeta de Sant Miquel i Rodalies: “El bestiari de la Placeta”- Un passeig per l’interior d’una cova prehistòrica.
📌​ Progrés: “Progrefoc” – Un homenatge a la cultura festiva del foc a la Vila de Gràcia.
📌​ Providència: “El circ de Providència” – Un guarnit que et farà sentir a dins d’un circ clàssic.
📌​ Puigmartí: “Dins la ment de l’artista” – Una immersió dins la gamma cromàtica, la genialitat i la creativitat de les ments dels i les artistes.
📌​ Tordera: “Rusc” – Endinsa’t en un rusc ple de llum i vida mentre les abelles preparen la menja més dolça!
📌​ Travessia de Sant Antoni: “Travessària 51″ – Una ubicació secreta enmig del que sabem i el que ens han amagat, un lloc ple de teories conspiranoies, ovnis i misteris sense resoldre.
📌​ Verdi: “Selva Verdi Maya” – Un lloc on endinsar-se a les profunditats de la selva i de la cultura Maia.

Les Festes de Gràcia són molt més que una celebració: són una expressió viva de la cultura popular, la creativitat veïnal i la memòria col·lectiva. Si tens l’oportunitat de viure-les, prepara’t per una setmana de rauxa, disbauxa, màgia, música i emoció.

Tags: Barcelona, Festa Major de Gràcia

Notícies semblants: