La història quasi centenaria del Cremallera de Núria

Foto: FGC

La història del Cremallera de Núria es remunta a quasi cent anys enrera, quan es comença a pensar en la necessitat de connectar la Vall de Ribes amb el Santuari de Núria construït l’any 1911. Fins llavors eren els traginers els que amb els seus animals de càrrega duien els queviures i altres materials que necessitaven al Santuari.

Amb l’arribada de la línia de ferrocarril Barcelona – Puigcerdà l’any 1919, molts esquiadors i devots de la Verge de Núria pujaven fins a la Vall de Ribes, però per arribar al Santuari ho havien de fer a peu, d’aquí la necessitat de crear un mitjà de transport.

L’any 1924 es van iniciar els estudis per fer un cremallera com el que hi havia a Montserrat inaugurat l’any 1892, l’encarregada del projecte era la mateixa empresa, la companyia Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents i l’any 1928 es van iniciar les obres, per les que el bisbat va haver de cedir els terrenys necessaris per a la construcció.

Després de molts entrebancs, canvis d’empresa constructora, dificultats per l’orografia del terreny, vagues dels treballadors, fortes nevades que obligaven a paralitzar les obres, etc., finalment el 22 de març de 1931 es va inaugurar el Cremallera de Núria. El primer viatge va sortir de Ribes de Fresser amb una solemne inauguració, duia 300 passatgers fins al Santuari de la Mare de Déu de Núria.

Foto: Generalitat de Catalunya

Des d’aquell moment arribar des de Barcelona a Núria es podia fer en unes quatre hores. Moltes coses no han canviat en aquests quasi cent anys, avui en dia potser encara triguem més de quatre hores per culpa del mal estat de la línia de Rodalies de Renfe de Barcelona – Puigcerdà.

El país estava immers en la II República, quan va començar la Guerra Civil i després la postguerra, la situació política va fer molt dificultosa l’explotació del cremallera. Fins als anys seixanta quan es va començar a introduir el turisme per tot el país, la situació no va començar a millorar, però les instal·lacions necessitaven renovar-se pel temps que havia estat inactiu i per les grans nevades i inundacions que les havien deteriorat.

Fins a l’any 1982 que va passar a mans de la Generalitat de Catalunya, va anar va anar sobrevivint com podia. L’any 1984 es va fer càrrec de la línia Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), és llavors quan es va engegar un ambiciós programa de renovació de les vies i la catenària, es van comprar nous trens i es van modernitzar les pistes d’esquí de la Vall de Núria.

Fem un viatge virtual amb el Cremallera de Núria?

Tags: Cremallera, Núria

Notícies semblants: