Per què ‘Les Golondrines’ de Barcelona no es diuen ‘Orenetes’? Un passeig per la història d’aquest vaixell turístic.


Foto: Ajuntament de Barcelona

Quan ens passegem pel voltant de port de Barcelona sempre veurem les orenetes que volen en grup per damunt les embarcacions i alguns afirmen que són unes bones predictores del temps, si volen baix, en les pròximes hores farà mal temps i si volen alt, serà un dia esplèndid. Però també trobem ‘Les Golondrines‘, aquells vaixells que fan un recorregut turístic per la costa barcelonina.

‘Les Golondrines‘ de Barcelona van iniciar el seu primer viatge amb motiu de la celebració de L’Exposició Universal de la ciutat de l’any 1888. A causa de l’exposició es van fer millores en el litoral barceloní i es va construir el monument a Colom al final de la Rambla que es va inaugurar l’1 de juny d’aquell any. Aquell estiu van començar a navegar els primers vaixells de les ‘Golondrines‘ que llavors eren de vapor.

Quatre anys abans un empresari cubà havia posat en marxa un servei de transports amb tres naus a vapor que feien el recorregut entre les Drassanes i la Barceloneta. Amb motiu de l’Exposició Universal van ampliar el recorregut, transformant-les en un atractiu turístic més de la ciutat de Barcelona. Les van batejar com ‘Les Golondrines‘ en honor a aquesta au típica de Cuba (en català orenetes), que també era el nom de l’empresa que les gestionava.

Foto: Brangulí -Arxiu-Nacional-de-Catalunya.

El recorregut de ‘Les Golondrines‘ ha anat evolucionant de la mateixa forma que ho ha fet el litoral barceloní, d’aquell primer recorregut de les Drassanes als banys de Sant Sebastià a la Barceloneta, es va anar ampliant fins al trencaones i després de la transformació del 1992 amb motiu dels Jocs Olímpics, van ampliar la ruta fins al Port Olímpic.

Aquells antics vaixells de vapor s’han transformat en moderns catamarans, amb un pis inferior que permet una visió submarina, però també conserven tres de les antigues embarcacions de fusta i dos pisos de la dècada de 1940, que porten per nom: Maria del Carme, Lolita i Encarnació.

A mitjans de segle XX, el trencaones a mitja tarda, en especial a l’hivern quan es feia fosc aviat, es va convertir en el refugi dels enamorats, que arribaven en cotxe o en ‘Les Golondrines‘. Els treballadors dels vaixells a aquestes parelles els hi deien ‘els calentitos‘.

El que no ha canviat és la base des d’on surten encara, des del moll de Drassanes al Portal de la Pau, a tocar del monument a Colom. Actualment, ofereixen dos recorreguts, les ‘Platges i Skyline d’una duració de 60 minuts on podrem observar des del mar del skyline marítim de la ciutat, des del Monument a Colom, passant per la Torre Glòries, el Maremàgnum, Montjuïc, l’Hotel Arts i la Torre Mapfre, entre altres i el recorregut ‘Barcelona Port’ de 45 minuts on veurem l’Hotel Vela o la Torre del Rellotge.

Rescat de la Golondrina accidentada – Foto: Merletti – La-Hormiga de Oro

Al llarg de tots aquests anys tan sols s’ha registrat un accident greu, va ser el 26 de novembre de 1922 al voltant de dos quarts d’una del matí quan la ‘Golondrina‘ número 2 sortia del Portal de la Pau cap a la Barceloneta. La nau que anava plena de famílies amb nens gaudint d’aquell matí de diumenge, va xocar contra una embarcació de la Companyia Arrendatària de Tabacs i va acabar enfonsant-se. En l’accident van morir 10 persones, entre ells dos infants de 6 i 7 anys i un nadó de sis mesos i es van registrar 24 ferits de diversa consideració.